Informasjon - Innholdet på denne siden er ikke kvalitetssjekket og skal revideres og oppdateres. Denne siden ligger åpent på nettet, og det vil finnes litt informasjon om hver av chatbot'ene her også

  • SkoleAI er en Feideportal satt opp for elever og lærere i Asker kommune, og bruker kun ChatGPT 3.5 turbo gjennom Microsoft Azure openAI.
  • Portalen og chatbot’ene er satt opp etter inspirasjon fra https://ai.randabergskolen.no/
  • Alle chatbot’ene svarer i utgangspunktet på norsk og har fått beskjed om at brukeren er en elev mellom 10 og 16 år i norsk skole. Men, de har fått ganske omfattende instruksjoner for å kunne fungere som et læringsstillas for elevene. Lærerne har da også anledning til å be elevene lime inn ytterligere instruksjoner for å skape interaktiv læring i ulike fag og temaer. 

Personvern og informasjonssikkerhet

SkoleAI i askerskolen er en tjeneste som ikke bruker eller lagrer noen personopplysninger.

 

Lærere og elever må logge på via Feide for å få tilgang til sidene med chabotene. Dette er bare en barriere for hindre at andre enn lærere og elever i askerskolen skal kunne bruke tjenesten, siden vi må betale etter hvor mye den blir brukt. Det er ingen kobling mellom brukeren som er logget på og det som skrives inn i chatbotene. Nettsiden skoleai.asker.kommune.no er drevet på en tjener Asker kommune eier, og den lagrer ingenting av det en bruker legger inn eller får til svar i chatbotene.

Det er heller ingen kobling mellom en bruker og det som sendes inn til Azure OpenAI. Azure OpenAI er Microsoft sin utgave av OpenAI sine ulike språkmodeller. Det eneste Azure OpenAI vet er at teksten som den skal jobbe med kommer fra organisasjonen askerskolen. Den vet ingenting om brukeren som har skrevet ledeteksten den skal jobbe med. Det blir ikke overført IP-adresse, brukernavn, informasjonskapsler (cookies) eller noe annet som kan identifisere brukeren som legger inn ledeteksten i chatboten.

Vanligvis er fritekstfelt knyttet til en identitet, som gjør alt som står i fritekstfeltet til personopplysninger. Dette er ikke tilfelle i denne tjenesten. Azure OpenAI har ingen mulighet til å finne ut hvem som har sendt inn en ledetekst og derfor ingen mulighet til å vurdere om innholdet i ledeteksten er en reell opplysning eller fiksjon, eller knytte det til en bestemt person. Innholdet i ledeteksten er derfor anonymisert.

 

Den utgaven av Azure OpenAI sin KI vi bruker på skoleai.asker.kommune.no er ikke den som er tilgjengelig for alle på https://chat.openai.com. Vi har en avtale med Azure OpenAI hvor vi bruker det som heter et API (Application Programming Interface). En API lager en kobling mellom tjeneren til Asker kommune og tjenesten gpt-3.5-turbo hos Azure OpenAI. Da gjelder andre regler enn for den tjenesten alle kan bruke hos OpenAI.

 

Alt dette er beskrevet på sidene til Azure OpenAI. Det står det tydelig at ingenting av det vi sender til Azure OpenAI-APIen blir brukt av dem til annet enn å gi brukeren et svar fra AIen.

 

Vår vurdering er at tjenesten SkoleAI i askerskolen ikke behandler personopplysninger av følgende årsaker:

  • All behandling av ledetekster/fritekstfelt er helt anonymisert.
  • Det lagres ingen opplysninger om ledetekst, svar eller logger på webtjeneren i Asker.
  • Ledetekster inneholder bare ustrukturert informasjon, og ikke personopplysninger, siden det ikke er noen mulighet til å koble dem til bekreftede opplysninger eller identiteter.
  • Azure OpenAI bruker ikke ledetekster til å trene KI-modellene eller forbedre tjenesten de leverer.
  • Azure OpenAI bevarer ledetekster hos seg i opp til 30 dager, med den hensikt og begrunnelse å hindre misbruk av tjenesten. Dette er et legitimt behov for Azure OpenAI og ingen utfordring siden ledetekstene er reelt anonyme og derfor ikke inneholder personopplysninger.
  • Tjenesten skoleai.asker.kommune.no til askerskolen er foreløpig den tryggeste og minst inngripende løsningen for tilgang til språkmodeller med henblikk på personopplysninger, og den er i tillegg godt tilpasset bruk i undervisning.

Teksten er hentet og revidert fra Odin Nøsen, Randabergskolen

Skroll til toppen