Lærer - (Tekst under arbeid)

Hvordan bruke SkoleGPT i undervisningen?

  • Test alltid oppgaver du gir til elevene i – store og små – i språkmodeller, og vurdere å legge til elementer som refleksjoner, egenvurdering, argumentasjon osv. 
  • Hver chatbot har et eget formål, med sin egen lærerveiledning.
  • Velg en chatbot som passer for undervisningens formål.
  • Planlegge hvordan du skal introdusere den for elevene og hvordan de skal bruke den som læringsstøtte
  • Gi tydelige oppgaver med klare forventninger.
  • Samtale om ansvarlighet, orginalitet, opphavsrett og dokumentasjon og bli enige om felles forventninger til hvordan AI benyttes.
  • Samtale om elevene hva de skal lære, hvordan de kan lære det og hvorfor de skal lære det – ta dem med i utforming av læringsmål og “kriterier” for måloppnåelse. dette kan føre til økt motivasjon og elevaktivitet.
  • Legg til rette for dialog, samarbeid og refleksjon ved at elevene jobber i par på én maskin.
  • Det er å anbefale at dere snakker om og for noe forståelse for språkmodeller og Generativ AI. (Se foreløpig tekst på Elevsiden)
  • Bli kjent med chabot’en selv først. Prøv ulike dialoger og instruksjoner, slik at du får et bilde av hvordan den oppfører seg.
  • Modellere ved å ha en dialog med chatbot’en felles med elevene.

Her er tips til undervisning:

  • Gi alle elevene samme oppdrag i samme chatbot – diskutere/sammenligne svar i par og i helklasse
  • La elevene arbeide med chatbot’en i par – gjerne på én maskin og særlig i bli-kjent fasen. Dette for at elevene skal reflektere over svarene de får og diskutere hvordan de skal bruke dette videre
  • La chatbot’en være en del av et læringsarbeid. Det er viktig at elevene trener på kritisk tenkning og arbeider med sin egen ansvarlighet og originalitet.

Hvilke instruksjoner har chatbot'ene fått?

  • Hver chatbot har fått sine spesifikke instruksjoner, men felles for dem alle er at brukeren vil være en elev mellom 10 og 16 år i norsk skole.
  • De fleste chatbot’ene har fått beskjed om å forholde seg til tre ulike handlinger. Handling A er der eleven limer inn en lengre instruksjon fra læreren, Handling B er der eleven skriver inn en egen instruksjon og Handling C er der eleven stiller spørsmål som ikke er relevant for temaet. 
  • Handling A eksempel: Læreren finner og deler en lengre instruksjon fra lærerveiledningen med elevene, som de limer inn til naturfagsbot’en Arki. “Hei Arki! Jeg går i [6.trinn] og vil trene på [værforandringer] med aktiviteten [Værspørsmål fra Arki…]”. Arki forklarer først fenomenet med eksempler eller analogier og stiller deretter relevante læringsspørsmål til eleven. 
  • Handling B eksempel: Eleven svarer chatbot’en først på hvilket trinn han eller hun går på og følger deretter veiledning fra chatbot’en. Eleven kan også direkte skrive inn egne instruksjoner til chatbot’en, slik:  Jeg går på 6.trinn. Kan du forklare hvordan elektrisitet fungerer?
  • Handling C eksempel: Eleven skriver til chatbot’en“Hvordan lager man pizza?”. Da svarer den kanskje: “Pizza høres godt ut! Men la oss fokusere på naturfag…”

Hvorfor bruke SkoleGPT i undervisningen?

  • Læringsstøtte: Elever kan bruke de ulike chatbot’ene som støtte i læringen sin. Chatbot’ene kan gi umiddelbar hjelp og støtte, og kan være spesielt nyttig for elever som trenger læringsstøtte. Vis elevene hvordan de kan be om forklaringer på fenomener, begreper eller konsepter slik at de kan skaffe seg et grunnlag for videre læring. Eller vis elevene hvordan de kan be om hjelp til å komme i gang med eller videre i en læringsprosess som for eksempel skriving.
  •  Differensiering: Elever kan selv velge å oppgi et høyere eller lavere trinn til chatbot’ene for øke eller minske vanskelighetsgraden på forklaringer og oppgaver. Elevene kan selv også be chatbot’ene om ulike måter å forklare noe på og læreren kan gjennom lærerveiledningen tilby flere interaktive oppgaver. 
  • Tilpasning: Chatbot’ene tilbyr elevene mer personlig tilpasning, noe som kan bidra til økt motivasjon og mer effektiv læring. Elever kan selv velge å skrive på et annet språk enn norsk. Dersom eleven har et annet morsmål, kan mange språk fungere med chatgpt 3.5. Merk at noen språk krever at man endrer tastaturspråket på Chromebook.

Hvordan bruke Generativ AI i skolen?

SkoleGPT er en portal for elever, der chatgpt 3.5 benyttes. For deg som lærer kan det være nyttig å utforske andre alternativer som kan gi et enda større utbytte. Som ansatt i Asker kommune har du tilgang til Bing Chat i Edge nettleser. Den bygger på chatgpt 4.0, som er koblet til internett. Den er i tillegg koblet til bildegeneatoren DALL-E.  Med Generativ AI for tekst og bilde, kan du
  • Planlegge undervisningsopplegg
  • Planlegge vurderingssituasjoner
  • Produsere materiell til undervisning
Skroll til toppen