Elev - (Teksten er under arbeid)

Hvordan bruke chatbot'ene?

Opptre ansvarlig og vær ærlig når du dokumentere hvordan du har fått chatbot’en til å hjelpe deg i  læringsprosessen

  • Å skrive og jobbe med tekstene sine trener deg i å tenke og være kritisk
  • Forsøk å vise originalitet i skrivearbeidet ditt, i stedet for å kopiere andres verk
  • Husk å dokumentere din bruk av alle typer kilder med troverdige kilder.

Læringsstøtte

De ulike chatbot’ene kan hjelpe deg med å forklare skolefaglige temaer eller begreper litt enklere for deg, eller de kan hjelpe deg i gang med eller videre i en læringsprosess. 

  • Fortell alltid chatbot’en hvilket trinn du går på, slik at den kan tilpasse språk og innhold. Merk at du kan selv velge et lavere eller høyere trinn, slik at chatbot’en kan tilpasse språk og innhold for øktmestring.
  • Bruk de ulike chatbot’ene til å hjelpe deg å lære eller produsere, men de skal ikke gjøre jobben for deg!

Starte dialogen med en chatbot

  • Det er best å velge en chatbot som passer til faget eller oppgaven du jobber med. De har nemlig fått spesifikke beskjeder, og det kan derfor være vanskelig å spørre naturfagsbot’en om hjelp til å skrive tekster i norsk.
  • Du skriver ‘Hei’ eller en lignende hilsen
  • Chatbot’en svarer deg med enbestemt hilsen, og ber deg enten lLime inn instruksen du har fått av læreren din, eller å skrive hvilket trinn (5.- 10.trinn) du går på. 
  • Lim inn instruksjonen du har fått av læreren din eller skriv hvilket trinn du går på. 
  •  Den vil så spørre deg om hva du trenger hjelp til eller om du ønsker forslag. 
  • Skriv hva du trenger hjelp til eller lurer på  .- eller skriv ordet “Forslag”
  • Chatbot’en vil forsøke å veilede deg  videre, men du kan også selv stille oppfølgingsspørsmål

Tips:

  • Hvis chatboten svarer rart, kan du forsøke å skrive inn din instruksjon på nytt
  • Dersom du ønsker å skrive en instruksjon og lime inn en tekst må du plassere teksten mellom anførselstegn, slik: “tekst”.
  • Dersom det er mange elever som bruker chatbot’ene samtidig, kan du oppleve at tjenesten er litt ekstra treig – da må du smøre deg med litt tålmodighet! (Vi jobber med å få opp hastigheten)

Dokumentasjon og opphavsrett

Husk å dokumentere hvordan du bruker Edit i ditt læringsarbeid, her er to måter du kan gjøre det på:

  • Trykke på ikonet for å kopiere til høyre for hver tekstdel
  • Ta en skjermdump av samtalen
  • Gjøre skjermopptak av samtalen med Edit
  • Dine instruksjoner til Edit er ditt verk
  • Det Edit skriver til deg, er en blanding av mange andre menneskers verk. Derfor er det viktig at du oppgir hva du bruker fra Edit gjennom dokumentasjon.

Hva er SkoleGPT?

  • SkoleGPT er en portal for elever i askerskolen, med mange forskjellige Chatbot’er, som du kan bruke for å støtte læringen din.
  • Chatbot’ene bruker chatGPT 3.5 fra openai.com, men når du logger inn med Feide her kan du bruke den på en trygg måte. Det lagres ingen data om deg når du bruker chatbot’ene.
  • chatGPT 3.5 er en språkmodell, som er en type kunstig intelligens (AI) vi kaller for Generativ AI. 

Hva er Generativ AI?

  • Generativ AI kan hjelpe deg med å skape nytt innhold, være mer kreativ og produktiv og få hjelp til å både forstå og lære mer kunnskap.
  • Det er du som gir den instruksjoner og jo bedre instruksjoner, jo bedre resultat får du.
  • Det er viktig at du forstår hva den kan gjøre og hva den ikke kan gjøre. 
  • Det er også viktig at du forstår hva du ikke skal bruke den til, og hvordan du kan bruke og presentere det den har laget for deg. 
  • Her er fem tips for at du skal kunne bruke Generativ AI trygt, ærlig og ansvarlig:

1. AI er en maskin, ikke et menneske

  •  Generativ AI er en metode der maskiner har lært seg å lære og lage nye ting av det den har trent på – basert på instruksen fra deg. Svarene du får kan virke menneskelige, men den kan ikke tenke selv og har ingen følelser.
  • Den er bare veldig god til å finne mønstre fra å ha trent på en utrolig stor mengde tekster og bilder skapt av mennesker. Og så er den skikkelig flink til å analysere instruksen din og gi deg et svar basert på sannsynlighet og statistikk. Det er mennesker som har laget Generativ AI og de har hermet etter hvordan den menneskelige hjernen lærer. Og så hermer Generativ AI etter hvordan mennesker kommuniserer med hverandre gjennom språk. 
  • Den har for eksempel lært hva en joggesko er, gjennom å observere og analysere mønstre i millioner av bilder av joggesko – som er noe man har på føttene, med eller uten lisser, med tynne eller tykke såler og ofte med en logo. På samme måte har den lært hva en kanin og en pizza er. Derfor kan man skrive til en bildegenerator: “Generere et bilde av en pizzaspisende kanin med joggesko” – også lager den det selv om den ikke har “sett” det før.
  • Det er likevel viktig å forstå at den ikke har noe forhold til hverken kaniner, joggesko eller pizza. Som mennesker kan vi få følelser når vi ser en kanin med joggesko som spiser pizza, fordi vi vet veldig godt hva det er – men det opplever altså ikke maskinen.

2. Bruk AI til å forsterke, hjelpe og inspirere deg

  • Det er ikke meningen at de skal gjøre alt arbeidet for deg eller overta rollen din som skaper. Det å be Generativ AI lage et bilde eller skrive en tekst for deg, betyr ikke at jobben er fullført. Generativ AI kan gjøre det lettere å komme i gang med den kreative prosessen. Jo mer du kan om et tema, jo større er sannsynligheten for at du kan vurdere om bildet eller teksten du får er noe du faktisk kan bygge videre på.
  • Generativ AI kan hjelpe deg i gang med en kreativ prosess, å forstå en oppgave du har fått eller å lære om et vanskelig tema. Men, det er du som har skaperrollen og den som bør ha kontrollen! Du har også et ansvar for å begrunne dine valg i produkter du leverer fra deg, både med tanke på opphavsrett og egen integritet. Dersom du forstår dette, har du allerede kommet langt.
  • For å komme i gang med å bruke store språkmodeller, kan du bruke AI til å:

    • Still spørsmål du ikke trodde kunne bli besvart, som, ‘Kan flodhester danse ballett på Mars?’
    • Be om enkle forklaringer med eksempler, på fenonmener, begreper eller konsepter du synes det er vanskelig å forstå.
    • Få forslag til kreative ideer for til den podcasten du vil lage
    • Bli inspirert til ulike avslutninger på historien du skriver
    • Snakke med en karakter fra en bok, tv-serie eller tidsepoke for å lære mer

3. AI gjør feil

Generativ AI er et arbeid som er under utvikling, og det gjør at den kan gjøre feil eller gi feil informasjon – særlig om ting som baserer seg på fakta. Den er skikkelig god på å gjenkjenne mønstre og å forutse det mest sannsynlige svaret. Likevel kan den finne på og misforstå ting. Dette gjør den både på grunn av dataene den er trent på, men også basert på instruksen du gir den. Den har ikke noen bevissthet til den virkeligheten du og jeg lever i, og derfor er det enda viktigere at vi forstår hva den kan og ikke kan gjøre – og ikke minst være nøye med hva du gir den beskjed om. Men, det kan virke som den har skikkelig “lyst” til å gi deg et svar du kan være fornøyd med! Her er noen eksempler:

Den kan hallusinere – noe som betyr at den finner på ting. 

Den genererer falsk eller useriøs informasjon, som kan avvike fra sann fakta eller sammenheng. En språkmodell søker ikke etter informasjon slik som Google Søk, men den velger det mest sannsynlige ordet basert på sin treningsdata og din instruks. Noen språkmodeller er koblet til internett, og vil utføre søk på internett før den genererer et svar. Men, det betyr ikke at det er en faktisk kilde eller en kilde som er troverdig.

Det kan misforstå instruksen din

For eksempel hvis du gir instruksen ‘Skriv fakta om jaguar’  – kan det hende den forteller deg om bilmerket Jaguar i stedet for kattedyret jaguar.. Hvis du ber om informasjon om kroner, fordi du lurer på valutaen i Norge, norske kroner, kan det hende du får informasjon om hodepryden til konger og dronninger i stedet. Den kan også overse nyanser i spørsmål eller dialoger, som når du spør: “Hva er den siste Apple-modellen?” så gir den deg informasjon om frukten ‘eple’ istedet for iPhone.

Den kan gi falsk eller “skjev” informasjon: 

Folk eller systemer i verden kan favorisere en ting eller en gruppe over andre, selv om det ikke er rettferdig. Dette skjer både bevisst og ubevisst, fordi det kan være lettere å støtte noen som mener det samme som deg – uten å være kritisk eller bli kjent med andres meninger. Dette kalles for ‘bias’ eller ‘skjevhet’ og handler om at man kan ha en urettferdig mening om noen man ser på som ‘typisk’.  Da kan man si at noen er ‘forutinntatte’ om en ‘stereotypi’. Dette kan være veldig uheldig, av og til faktisk farlig, når det får påvirke holdningene våre til andre mennesker. Særlig når det gjelder temaer som kjønn, hudfarge, kultur, seksualitet, religion, politikk og alder.

4. Evaluerer svar fra AI kritisk

Sjekk alltid svaret

Vær kritisk til svarene du får fra verktøy som bruker Generativ AI. Sjekk alltid informasjon som presenteres som faktisk, og dobbeltsjekk alltid med andre troverdige kilder. Bruk Google Søk og andre ressurser til å finne informasjon slik du kan sjekke det som presenteres som fakta. Hvis du ser noe som ikke stemmer, flagg det. Mange generative AI-produkter har rapporteringsverktøy og tilbakemeldinger hjelper å forbedre opplevelsen for alle.

5. Hvordan gi gode instrukser til Generativ AI

Generativ AI bruker statistikk for å generere tekst, slik at setningene er grammatisk korrekte og at innholdet i teksten skal passe inn i sammenhengen i instruksen den får. 

Dette betyr at du og jeg som bruker også bør lære oss å stille gode spørsmål med nok informasjon, for å øke sannsynligheten for et svar som er mer riktig. For å skrive gode instruksjoner til språkmodeller kan det være lurt å ha et stort ordforråd og ha noe kunnskap om det du spør om. Men, du kan også bruke språkmodeller til å lære flere ord og begreper og å skaffe deg mer kunnskap. Det er veldig lurt å gi nok informasjon til språkmodellen slik at den forstår hva du ønsker svar på – husk at den ikke kan lese tankene dine!

Her er huskelisten: ‘SMART AI’

Spesifiser: Forklar nøyaktig hva du vil ha svar på. Tenk på detaljene i spørsmålet ditt.

Mål: Ha et klart mål med spørsmålet ditt. Tenk på hva du egentlig vil vite. Fortell hvordan svaret skal presenteres.

Artig: Gi den en klar rolle eller oppdrag og gjør spørsmålet interessant eller morsomt. Dette kan gjøre svarene mer engasjerende.

Respekt: Bruk høflige ord og vær respektfull i måten du spør på. Selv om en språkmodell ikke har følelser, er den trent på menneskeskapt materiale og du kan derfor øke sannsynligheten for å få et mer relevant svar. 

Tydelig: Skriv klart og tydelig og bruk nøkkelord og begreper som er viktige. Unngå vanskelige ord og lange setninger.

Avklaringer: Du kan be den om å gjøre endringer i svaret sitt eller gi deg enklere eller mer avanserte forklaringer

Informasjon: Du kan be den om å gi deg mer informasjon eller eksempler

 

Eksempler på instruksjoner

Lese

Det å lese ulike typer bøker og tekster er viktigere enn noen gang! Å lese er en viktig forutsetning for å utvikle et godt ordforråd, lære å tenke, å være kreativ og å lære både kunnskap om fakta og ikke minst lære mer om hvordan andre mennesker opplever og oppfatter verden. Her et eksempel:

Du er en ekspert på å gi gode litteraturanbefalinger til barn. Kan du gi meg forslag til bøker jeg kan lese? Jeg trenger bøker som passer for 13-åringer og er spennende og litt skumle. Det er viktig at de er skrevet på norsk, men det trenger ikke å være norske forfattere. Presentere dem som en liste, og ha med en setning om hva hver av dem handler om.

Skrive

Å øve seg på å skrive er viktig for å lære deg og uttrykke og formulere deg for å vise kunnskap og kompetanse. Men skriving er også et viktig verktøy i det å lære seg å tenke. De tipsene du får av læreren din er viktig at du tar med deg videre til neste gang du skal skrive. Og, husk at det er lov å be om at læreren din forklarer deg hva han eller hun har ment.

Jeg er 15 år og skal skrive en argumenterende tekst der jeg skal reflektere over hva som kan påvirke menneskers holdninger til andre mennesker. Siden du er en ekspert på å skrive og har tilgang til mange slike tekster, kan du hjelpe meg med å lage en disposisjon med hjelpespørsmål for å komme i gang?”

Forståelse

Du kan be om hjelp fra språkmodeller til å forstå hva ulike ord eller begreper betyr, og det samme gjelder det å forstå temaer, konsepter eller fenomener. Det som er kult med hjernen vår er at det er lettere å lære noe om du kan noe om et tema fra før! Dersom du synes at et tema eller begreper er vanskelig å forstå fordi du ikke kan noe om det fra før, kan Generativ AI hjelpe deg med å forklare deg det på en måte som kan gi deg kunnskapen du trenger for å lære enda mer. 

Et lite triks her er å be den forklare dette for en lavere aldersgruppe enn din egen. 

Jeg skal skrive en tekst om Albania, men her er noen ord jeg ikke forstår. Kan du som er god på å forklare ting enkelt for 10-åringer, gi meg en forklaring på disse ordene med to eksempler som kan hjelpe meg å forstå? Ordene er ‘styreform’, ‘økonomiske bevilgninger’ og parlamentarisk’. Presentere dem i en tabell.

Kan du skrive et kort sammendrag av denne teksten? “[lim inn tekst]”. Det er viktig at du bruker ord slik at jeg som 12 år kan forstå.’ Generere også fem spørsmål til slik at jeg kan finne svarene i teksten.”

Skroll til toppen